Rok 2025 przyniesie przedsiębiorcom w Polsce kolejne zmiany, które obejmą m.in. modyfikacje w składkach ZUS, podatku VAT, czy składkach zdrowotnych. Nowe regulacje mają uprościć obowiązujące przepisy i dostosować je do wymogów unijnych. Przedsiębiorcy muszą być gotowi na te zmiany. Oto najważniejsze z nich, które wejdą w życie już od stycznia 2025 r.
– Niewątpliwie najbardziej odczuwalną w przyszłym roku zmianą dla przedsiębiorców ze względu na jej powszechność będzie regulacja w zakresie ryczałtowej składki zdrowotnej – mówi Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości oraz kadr i płac w Systim.pl. – W połączeniu z „wakacjami składkowymi” da zauważalne oszczędności w wydatkach przedsiębiorstwa w tej kategorii. Z drugiej jednak strony, wzrosną obciążenia dotyczące składek społecznych związane z podwyższeniem podstawy ich naliczania. Posunięcia te zatem końcowo w znikomym stopniu odczuwalne będą dla przedsiębiorcy – tłumaczy ekspertka Systim.pl.
Dodatkowo trzeba się spodziewać zmian kwoty podatku od nieruchomości. – Ich wzrost odczują przedsiębiorcy, czy to będący właścicielami tych nieruchomości, czy też najemcy, na których właściciele nieruchomości przeniosą obciążenia związane z podatkiem – dodaje Beata Tęgowska.
Ważną informacją dla przedsiębiorców w 2025 roku będzie także propozycja rezygnacji
z obowiązku integracji kas fiskalnych z terminalami płatniczymi. Ta propozycja nie wpłynie na dotychczasowy sposób raportowania sprzedaży w firmie. – Wiele firm nie podjęło żadnych starań o dopasowanie procesów właśnie z racji oczekiwania na taką zmianę – komentuje Beata Tęgowska. – Tym bardziej, że jak wskazują, obowiązek był nieekonomiczny zarówno z punktu widzenia informacji, które może pozyskać Ministerstwo Finansów w tej chwili, jak i ewentualnych nakładów finansowych, jakie musieliby wygenerować przedsiębiorcy na dostosowanie się do procedur – dodaje ekspertka.
Zmiany w składkach ZUS – wyższe koszty prowadzenia działalności
Jedną z najbardziej odczuwalnych zmian dla przedsiębiorców w 2025 roku będzie wzrost składek ZUS. – Składki te są bezpośrednio powiązane z prognozowanym przeciętnym wynagrodzeniem, które ma wzrosnąć o 7,1% i wynieść 8673 zł. W związku z tym podstawa wymiaru składek społecznych wzrośnie do 5203,80 zł, co przełoży się na łączną wysokość składek ZUS na poziomie 1773,96 miesięcznie, czyli o 173,64 zł więcej niż w 2024 roku – wylicza Beata Tęgowska, ekspertka w Systim.pl – Zwróćmy jednak uwagę, że te kwoty nie zawierają jeszcze składki zdrowotnej. Nie wiemy jaka ona będzie. Dokładne kwoty mamy poznać w najbliższych tygodniach – podkreśla.
Składki na ubezpieczenia społeczne w 2025 roku: składka emerytalna (1015,78 zł), składka rentowa (416,30 zł), składka chorobowa: (127,49 zł), składka wypadkowa: (86,90 zł), fundusz pracy: (127,49 zł).
Łączna roczna podwyżka wyniesie więc 2083,68 zł. To spory wzrost obciążeń finansowych dla przedsiębiorców, co oznacza konieczność uwzględnienia wyższych kosztów w planowaniu budżetu na przyszły rok.
Zmiany w składkach zdrowotnych – nowe zasady, mniejsze obciążenia?
Kolejną zmianą, która wejdzie w życie od 2025 roku, będzie wprowadzenie zryczałtowanej składki zdrowotnej, która ma uprościć system i przynieść oszczędności przedsiębiorcom. W 2025 roku składka zdrowotna dla osób rozliczających się według skali podatkowej wyniesie 9% od 75% minimalnego wynagrodzenia, co przekłada się na około 310 zł miesięcznie. Oznacza to obniżkę w porównaniu do obecnej minimalnej składki, która wynosi 381,78zł. – Ta zmiana pozwoli przedsiębiorcom zaoszczędzić rocznie około 861 zł – zaznacza ekspertka.
Przedsiębiorcy opodatkowani liniową stawką PIT będą mieli dwa sposoby naliczania składki zdrowotnej. Pierwszy, dla dochodów poniżej dwukrotności przeciętnego wynagrodzenia składka wyniesie tyle, co dla osób na skali podatkowej, czyli 310 zł. Drugi, dochody powyżej tego progu będą obciążone składką w wysokości 4,9% od nadwyżki. Natomiast przedsiębiorcy rozliczający się ryczałtem zapłacą składkę zdrowotną w zależności od przychodu. Dla przychodów poniżej 85 tys. zł roczna składka wyniesie 300 zł, zaś dla wyższych przychodów sięgnie ona nawet 700 zł. Zmiany te mają przynieść realne oszczędności większości mikro i małym przedsiębiorcom, szczególnie tym, którzy osiągają niższe dochody.
Kolejnym ułatwieniem będzie możliwość opłacania tylko jednej składki zdrowotnej w przypadku zbiegu tytułów ubezpieczeniowych.
Podatek VAT i akcyza
Od stycznia 2025 roku obowiązywać będą również nowe stawki VAT na wybrane produkty. Zmiany obejmą również modyfikacje w akcyzie, które będą szczególnie istotne dla firm zajmujących się reeksportem samochodów. Przedsiębiorcy uzyskają możliwość odzyskania akcyzy, co przyniesie realne oszczędności. Pojazdy wykorzystywane do celów badawczo-rozwojowych zostaną zwolnione z akcyzy, co stanowi kolejną ulgę dla firm prowadzących innowacyjne działania.
Podatek dochodowy i ulgi podatkowe
Zmiany w podatku dochodowym to m.in. nowe zasady rozliczeń dotyczących darowizn na rzecz Ukrainy, zaliczek na podatek od obligacji i listów zastawnych oraz nowe reguły związane z ulgami podatkowymi. Wprowadzone zostaną również modyfikacje w zakresie ulg rehabilitacyjnych i prorodzinnych, co może wpłynąć na przedsiębiorców, którzy zatrudniają pracowników korzystających z tego rodzaju świadczeń.
Jak się przygotować? Ekspert podpowiada
Warto, aby firmy dokładnie zapoznały się z nowymi regulacjami i skonsultowały swoje plany z księgowymi lub doradcami podatkowymi, żeby uniknąć ewentualnych problemów związanych z dostosowaniem się do nowych wymogów. – Zmiany te zależnie od charakteru wymagają różnych działań – podkreśla Beata Tęgowska. – Przedsiębiorcy będą musieli zweryfikować warunki ustawowe i wytyczne pozwalające na skorzystanie przez przedsiębiorców np. z wakacji składkowych. Również księgowi, a może przede wszystkim oni, będą musieli zweryfikować możliwości korzystania przez firmy z wprowadzonych rozwiązań podatkowych, takich jak ulga podatkowa dla darowizn na rzecz Ukrainy, czy też możliwość skorzystania z opłacenia składek zdrowotnych przez budżet państwa. Niezbędne jest także sprawdzenie, czy użytkowane przez przedsiębiorców systemy i programy księgowe zapewniają aktualizację danych – zaznacza ekspertka ds. księgowości oraz kadr i płac w Systim.pl.
Jednym z kluczowych aspektów będzie aktualizacja systemów księgowych, szczególnie
w kontekście zmieniających się stawek VAT i nowych zasad obliczania składek zdrowotnych. Wiele firm dostarczających oprogramowanie księgowe już przygotowuje się do tych zmian, aby przedsiębiorcy mieli dostęp do narzędzi umożliwiających prawidłowe rozliczenia.
– Przedsiębiorcy i księgowi korzystają z programów mających ułatwić im pracę w obszarze księgowości – mówi ekspertka ds. księgowości oraz kadr i płac w Systim.pl. – Oczywistym jest zatem, że oczekują, aby systemy te na bieżąco były aktualizowane o nowe zmiany. Dostawcy oprogramowania muszą śledzić wprowadzane zmiany, aby dać gwarancję stabilnej pracy. Zmiany, których konsekwencją jest przygotowanie raportu, czy deklaracji w inny niż dotychczas sposób muszą być wprowadzone do systemu. Do takich należy np. deklaracja DRA, w której zmieni się sposób prezentowania składki zdrowotnej w związku z wakacjami. Tego typu nowości muszą być uwzględnione w programach i nad tym pracuje również zespół Systim – tłumaczy Beata Tęgowska.
Rok 2025 przyniesie wiele zmian dla prowadzenia biznesu. Przygotowanie się na te nowości już teraz może pomóc uniknąć problemów w przyszłości i pozwolić na płynne przejście do nowych regulacji.
W obecnych czasach, reklama rozwija się w bardzo szybkim tempie. Nowe pomysły, dopracowane w każdym szczególe kampanie reklamowe, coraz bardziej urozmaicone plakaty – to rzeczywistość, za którą każdy chce nadążyć i do niej się dopasować. Dlatego też w przypadku tworzenia jakiejkolwiek reklamy, dobrze jest korzystać z profesjonalnych maszyn, które są gwarancją solidnego wykonania. W taki właśnie sprzęt wyposażona jest każda drukarnia cyfrowa, gdzie kolor i papier powinny być najwyższej jakości.
Na co zatem warto zwrócić uwagę, aby wybrać mądrze i skutecznie?
Jakość – uzyskanie dobrej jakości wydruku nie jest możliwe bez użycia najnowocześniejszych technologii. Dlatego wybierając drukarnię cyfrową, warto dowiedzieć się, jakiego rodzaju sprzęt jest tam używany oraz czy posiada różnego rodzaju atesty. Jest to pozornie mało ważna rzecz, ale może diametralnie zmienić jakość plakatu czy ulotki.
Ceny – jest to zapewne jedna z najważniejszych kwestii, jeśli chodzi o poszukiwania wykonawców zlecenia. Jeśli w grę wchodzi drukarnia cyfrowa, taniej nie zawsze znaczy lepiej. Owszem, wydamy mniej pieniędzy a za pozostałe kupimy inne przydatne rzeczy, ale czy będziemy zadowoleni z efektu? Drukarnie wykorzystujące najnowsze technologie z reguły są droższe, ale w zamian oferują doskonałą jakość wydruku. Warto zatem zainwestować nieco wyższą kwotę, aby cieszyć się profesjonalną obsługą i satysfakcjonującymi efektami pracy.
Wygoda – chodzenie do drukarni nie zawsze jest miłym i przyjemnym obowiązkiem, zwłaszcza jeśli znajduje się ona na drugim końcu miasta. Wybierając zatem drukarnię cyfrową, warto rozejrzeć się nieco w internecie, gdyż tam znajduje się dużo ofert drukarni, gdzie wszystko załatwiane jest jedynie przy pomocy komputera. Jest to świetne rozwiązanie dla tych, którzy mają utrudniony dostęp do tego typu miejsc, lub najzwyczajniej w świecie, nie lubią ruszać się z domu i wolą załatwić wszystko siedząc przy kuchennym stole.
Wybór odpowiedniej drukarni cyfrowej może okazać się kluczowym, jeśli chodzi o reklamę. Dlaczego? Tylko dobrej jakości i profesjonalnie wykonane materiały reklamowe są w stanie przyciągnąć uwagę współczesnego konsumenta. Jest to trudne, gdyż na rynku panuje ogromna konkurencja, dlatego odpowiednia drukarnia cyfrowa może okazać się jedynym kluczem do sukcesu.
Wybór właściwego wariantu wydruku może sprawić wiele problemów, ponieważ część osób zlecających profesjonalny wydruk zupełnie nie orientuje się, na czym polegają obie techniki druku.
W przypadku tradycyjnego druku cyfrowego cały proces polega na naświetlaniu wałka z warstwą fotoprzewodzącą, do której w miejscach gdzie mamy uzyskać obraz podczepiają się drobinki toneru, by następnie podczas przenoszenia na docelowy nośnik (papier) uzyskać wierne odwzorowanie oryginału.
Natomiast wydruk w technologii offsetowej jest znacznie bardziej zaawansowany. Obraz jest w pierwszej kolejności naświetlany na naświetlarce CTP. Kolejno jest przenoszony z płaskiej formy na podłoże drukarskie. Uruchomienie procesu drukarskiego to dość spory koszt w porównaniu z drukiem cyfrowym.
Co ważne, chociaż wiele osób nie zauważa tej różnicy, w druku offsetowym – ze względu na trwałe naświetlanie obrazu na płaskiej powierzchni – nie ma możliwości wprowadzenia zmian w projekcie w trakcie rozpoczętego procesu wydruku.
Biorąc pod uwagę cenę, droższym rozwiązaniem jest druk offsetowy. Wynika to właśnie z wykorzystywanej technologii. Dlatego też ten rodzaj wydruku jest opłacalny przy masowym druku tego samego projektu. Tutaj jednak pojawia się pytanie, kiedy możemy mówić o wydruku masowym. Wszystko zależy tak naprawdę od kilku parametrów – nie tylko ilości drukowanych egzemplarzy, ale przede wszystkim od jego formatu czy ewentualnego uszlachetnienia. Wykorzystanie druku cyfrowego czy offsetowego to zwykła kalkulacja oparta na formacie projektu, czasie jego realizacji i jakości wydruku. Przykładowo: wydruk projektu w formacie A3 w nakładzie 200 szt. na papierze kredowym będzie tańszy w przypadku offsetu. Z drugiej strony karty w formacie DL i nakładzie 1000 szt. opłaca się wydrukować cyfrowo. Jak widać, w przypadku wydruku cyfrowego i offsetowego, nakład jest pojęciem względnym. Patrząc jednak na kwestię kosztów z drugiej strony, jeśli planujesz wydruk wysokonakładowy, to właśnie offset będzie najbardziej optymalnym – zarówno jakościowo, jak i cenowo – rozwiązaniem.
Offset ma najwyższą rozdzielczość wydruku spośród wszystkich możliwych technologii, a jej wartość może wynieść nawet 4800 dpi. Tyle teorii, gdyż w praktyce zalecaną rozdzielczością wydruków jest wartość 300 dpi, która zapewnia odpowiednią ostrość wydruku.
Nowoczesne drukowanie cyfrowe pozwala obniżyć koszty i znacznie przyspieszyć czas realizacji, przy zachowaniu wyrazistości i wysokich parametrów. Wykorzystuje się tutaj dane zapisane w pamięci komputera (lub innego nośnika), które zwykle od razu przenoszone są na wybrane podłoże – papier zwykły lub samoprzylepny, folię przezroczystą czy kolorową.
Metoda ta daje możliwość realizowania zleceń praktycznie „od ręki” – już od jednej sztuki. Pozwala dokonywać drobnych modyfikacji w projektach (np. kolorów, rozkładu elementów, wielkości czcionek) w trakcie rozpoczętego już procesu. Tradycyjne techniki drukowania offsetowego nie umożliwiają wprowadzania dodatkowych danych i zmieniania informacji.
Obecnie stosuje się odmienne rodzaje druku cyfrowego, które różnią się zasadą działania, stosowanymi barwnikami oraz urządzeniami. Poszczególne opcje pozwalają uzyskać zbliżone efekty, które wyróżniają się dobrym odwzorowaniem kolorów oraz szybkim czasem realizacji.
Drukowanie elektrofotograficzne (laserowe) to metoda wywodząca się z kserografii. Warstwę fotoprzewodzącą naświetla się za pomocą promieni laserowych lub diod. Kolejnym krokiem jest wywoływanie oraz przenoszenie tonera na podłoże. Następnie odbitka jest utrwalana. Toner (proszek barwiący zmieszany z żelazem) trafia na papier lub folię w wyniku działania sił przyciągania elektrostatycznego, a następnie wiąże się z nim pod wpływem ciepła. Laserową technikę druku cyfrowego wykorzystują drukarki biurowe, popularne urządzenia wielofunkcyjne stosowane w domach i firmach oraz wysokonakładowe maszyny produkcyjne.
Jonografia to podobna zasada działania do metody elektrofotograficznej. Maszyny do druku cyfrowego do zmiany ładunku elektrostatycznego stosują tutaj strumień jonów.
Magnetografia pozwala tworzyć obraz z wykorzystaniem gęstej siatki obwodów elektrycznych. Rozmieszczone są one na cylindrze, aby móc wytworzyć pole magnetyczne. Proszek ferromagnetyczny odbije obraz w miejscach, gdzie pole to zadziała.
Termografia to technika gdzie wydruk powstaje z udziałem ciepła – wysoka temperatura działa na podłoże lub wykorzystywany środek barwiący. Bardzo popularna jest termografia pośrednia, która obejmuje techniki druku termotransferowego oraz termosublimacyjnego. Pozwalają one utrwalać substancje termoplastyczne na mokrym podłożu. Tego rodzaju druk cyfrowy sprawdzi się m.in. w reklamie, gdzie cenione są bardziej efektowne zdobienia wypukłe. Pięknie będzie prezentować się m.in. na firmowych wizytówkach, kopertach czy stylowych zaproszeniach.
Drukowanie cyfrowe natryskowe metoda w poligrafii określana jest także jako ink-jet. Maszyny do druku cyfrowego natryskowego posiadają specjalne głowice z dyszami oraz pompę ciśnieniową, która wyrzuca kropelki farby. W zależności od wybranego urządzenia może zostać wykorzystany tradycyjny toner lub farba woskowa (o gęstszej konsystencji). Komputer, za pomocą impulsów elektrycznych, steruje całym procesem wydruku.
Drukarnia może wykorzystywać technologię kropel pojedynczych lub ciągły strumień. Ink-jet pozwala uzyskać wysoką jakość przy zachowaniu cichej pracy. Kolory są tutaj bardzo wyraziste, a jednocześnie delikatne. Technika znajduje zastosowanie w wydrukach wielkoformatowych, przemysłowych, termosublimacyjnych oraz do znakowania obiektów trójwymiarowych.