Zmiany dla przedsiębiorców od 2025 roku.

Rok 2025 przyniesie przedsiębiorcom w Polsce kolejne zmiany, które obejmą m.in. modyfikacje w składkach ZUS, podatku VAT, czy składkach zdrowotnych. Nowe regulacje mają uprościć obowiązujące przepisy i dostosować je do wymogów unijnych. Przedsiębiorcy muszą być gotowi na te zmiany. Oto najważniejsze z nich, które wejdą w życie już od stycznia 2025 r.

Niewątpliwie najbardziej odczuwalną w przyszłym roku zmianą dla przedsiębiorców ze względu na jej powszechność będzie regulacja w zakresie ryczałtowej składki zdrowotnej – mówi Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości oraz kadr i płac w Systim.pl. – W połączeniu z „wakacjami składkowymi” da zauważalne oszczędności w wydatkach przedsiębiorstwa w tej kategorii. Z drugiej jednak strony, wzrosną obciążenia dotyczące składek społecznych związane z podwyższeniem podstawy ich naliczania. Posunięcia te zatem końcowo w znikomym stopniu odczuwalne będą dla przedsiębiorcy – tłumaczy ekspertka Systim.pl.

Dodatkowo trzeba się spodziewać zmian kwoty podatku od nieruchomości. – Ich wzrost odczują przedsiębiorcy, czy to będący właścicielami tych nieruchomości, czy też najemcy, na których właściciele nieruchomości przeniosą obciążenia związane z podatkiem – dodaje Beata Tęgowska.

Ważną informacją dla przedsiębiorców w 2025 roku będzie także propozycja rezygnacji
z obowiązku integracji kas fiskalnych z terminalami płatniczymi. Ta propozycja nie wpłynie na dotychczasowy sposób raportowania sprzedaży w firmie. – Wiele firm nie podjęło żadnych starań o dopasowanie procesów właśnie z racji oczekiwania na taką zmianę – komentuje Beata Tęgowska. – Tym bardziej, że jak wskazują, obowiązek był nieekonomiczny zarówno z punktu widzenia informacji, które może pozyskać Ministerstwo Finansów w tej chwili, jak i ewentualnych nakładów finansowych, jakie musieliby wygenerować przedsiębiorcy na dostosowanie się do procedur – dodaje ekspertka.

Zmiany w składkach ZUS – wyższe koszty prowadzenia działalności

Jedną z najbardziej odczuwalnych zmian dla przedsiębiorców w 2025 roku będzie wzrost składek ZUS. – Składki te są bezpośrednio powiązane z prognozowanym przeciętnym wynagrodzeniem, które ma wzrosnąć o 7,1% i wynieść 8673 zł. W związku z tym podstawa wymiaru składek społecznych wzrośnie do 5203,80 zł, co przełoży się na łączną wysokość składek ZUS na poziomie 1773,96 miesięcznie, czyli o 173,64 zł więcej niż w 2024 roku – wylicza Beata Tęgowska, ekspertka w Systim.pl – Zwróćmy jednak uwagę, że te kwoty nie zawierają jeszcze składki zdrowotnej. Nie wiemy jaka ona będzie. Dokładne  kwoty mamy poznać w najbliższych tygodniach – podkreśla.

Składki na ubezpieczenia społeczne w 2025 roku: składka emerytalna (1015,78 zł), składka rentowa (416,30 zł), składka chorobowa: (127,49 zł), składka wypadkowa: (86,90 zł), fundusz pracy: (127,49 zł).

Łączna roczna podwyżka wyniesie więc 2083,68 zł. To spory wzrost obciążeń finansowych dla przedsiębiorców, co oznacza konieczność uwzględnienia wyższych kosztów w planowaniu budżetu na przyszły rok.

Zmiany w składkach zdrowotnych – nowe zasady, mniejsze obciążenia?

Kolejną zmianą, która wejdzie w życie od 2025 roku, będzie wprowadzenie zryczałtowanej składki zdrowotnej, która ma uprościć system i przynieść oszczędności przedsiębiorcom. W 2025 roku składka zdrowotna dla osób rozliczających się według skali podatkowej wyniesie 9% od 75% minimalnego wynagrodzenia, co przekłada się na około 310 zł miesięcznie. Oznacza to obniżkę w porównaniu do obecnej minimalnej składki, która wynosi 381,78zł. – Ta zmiana pozwoli przedsiębiorcom zaoszczędzić rocznie około 861 zł – zaznacza ekspertka.

Przedsiębiorcy opodatkowani liniową stawką PIT będą mieli dwa sposoby naliczania składki zdrowotnej. Pierwszy, dla dochodów poniżej dwukrotności przeciętnego wynagrodzenia składka wyniesie tyle, co dla osób na skali podatkowej, czyli 310 zł. Drugi, dochody powyżej tego progu będą obciążone składką w wysokości 4,9% od nadwyżki. Natomiast przedsiębiorcy rozliczający się ryczałtem zapłacą składkę zdrowotną w zależności od przychodu. Dla przychodów poniżej 85 tys. zł roczna składka wyniesie 300 zł, zaś dla wyższych przychodów sięgnie ona nawet 700 zł. Zmiany te mają przynieść realne oszczędności większości mikro i małym przedsiębiorcom, szczególnie tym, którzy osiągają niższe dochody.

Kolejnym ułatwieniem będzie możliwość opłacania tylko jednej składki zdrowotnej w przypadku zbiegu tytułów ubezpieczeniowych.

Podatek VAT i akcyza

Od stycznia 2025 roku obowiązywać będą również nowe stawki VAT na wybrane produkty. Zmiany obejmą również modyfikacje w akcyzie, które będą szczególnie istotne dla firm zajmujących się reeksportem samochodów. Przedsiębiorcy uzyskają możliwość odzyskania akcyzy, co przyniesie realne oszczędności. Pojazdy wykorzystywane do celów badawczo-rozwojowych zostaną zwolnione z akcyzy, co stanowi kolejną ulgę dla firm prowadzących innowacyjne działania.

Podatek dochodowy i ulgi podatkowe

Zmiany w podatku dochodowym to m.in. nowe zasady rozliczeń dotyczących darowizn na rzecz Ukrainy, zaliczek na podatek od obligacji i listów zastawnych oraz nowe reguły związane z ulgami podatkowymi. Wprowadzone zostaną również modyfikacje w zakresie ulg rehabilitacyjnych i prorodzinnych, co może wpłynąć na przedsiębiorców, którzy zatrudniają pracowników korzystających z tego rodzaju świadczeń.

Jak się przygotować?  Ekspert podpowiada

Warto, aby firmy dokładnie zapoznały się z nowymi regulacjami i skonsultowały swoje plany z księgowymi lub doradcami podatkowymi, żeby uniknąć ewentualnych problemów związanych z dostosowaniem się do nowych wymogów. – Zmiany te zależnie od charakteru wymagają różnych działań – podkreśla Beata Tęgowska. – Przedsiębiorcy będą musieli zweryfikować warunki ustawowe i wytyczne pozwalające na skorzystanie przez przedsiębiorców np. z wakacji składkowych. Również księgowi, a może przede wszystkim oni, będą musieli zweryfikować możliwości korzystania przez firmy z wprowadzonych rozwiązań podatkowych, takich jak ulga podatkowa dla darowizn na rzecz Ukrainy, czy też możliwość skorzystania z opłacenia składek zdrowotnych przez budżet państwa. Niezbędne jest także sprawdzenie, czy użytkowane przez przedsiębiorców systemy i programy księgowe zapewniają aktualizację danych – zaznacza ekspertka ds. księgowości oraz kadr i płac w Systim.pl.

Jednym z kluczowych aspektów będzie aktualizacja systemów księgowych, szczególnie
w kontekście zmieniających się stawek VAT i nowych zasad obliczania składek zdrowotnych. Wiele firm dostarczających oprogramowanie księgowe już przygotowuje się do tych zmian, aby przedsiębiorcy mieli dostęp do narzędzi umożliwiających prawidłowe rozliczenia.

Przedsiębiorcy i księgowi korzystają z programów mających ułatwić im pracę w obszarze księgowości – mówi ekspertka ds. księgowości oraz kadr i płac w Systim.pl. – Oczywistym jest zatem, że oczekują, aby systemy te na bieżąco były aktualizowane o nowe zmiany. Dostawcy oprogramowania muszą śledzić wprowadzane zmiany, aby dać gwarancję stabilnej pracy. Zmiany, których konsekwencją jest przygotowanie raportu, czy deklaracji w inny niż dotychczas sposób muszą być wprowadzone do systemu. Do takich należy np. deklaracja DRA, w której zmieni się sposób prezentowania składki zdrowotnej w związku z wakacjami. Tego typu nowości muszą być uwzględnione w programach i nad tym pracuje również zespół Systim – tłumaczy Beata Tęgowska.

Rok 2025 przyniesie wiele zmian dla prowadzenia biznesu. Przygotowanie się na te nowości już teraz może pomóc uniknąć problemów w przyszłości i pozwolić na płynne przejście do nowych regulacji.

Więcej o druku i branży

Obecny rozwój technologii pozwala na naprawdę wiele. Przykładem są wszelkie techniki nanoszenia druku. Mało kto wie, że druk cyfrowy to jedna z najbardziej popularnych metod druku. Dlaczego? Bo dzięki niej można sobie pozwolić na druk małoformatowy, często używany w np. produkcji materiałów typowo reklamowych. Można zaliczyć do nich wizytówki, ulotki, etykiety, broszury, katalogi, nadruki.

Współczesne maszyny w druku cyfrowego pracują zgodnie z technologią elektrofotograficzną (inaczej laserową). Oznacza to, że zamiast typowej matrycy tego rodzaju sprzęt wykorzystuje specjalistyczny cylinder, znany w węższych kręgach jako fotoreceptor. Maszyna pokryta jest odpowiednią warstwą światłoczułą, która dzięki wiązce laserowej tworzy jeszcze nie wywołany obraz. Dopiero za pomocą tonera maszyna nanosi obraz na specjalnie przygotowany nośnik, taki jak folię lub papier, a następnie zespala go termicznie.

Wykonane tą metodą wydruki pozwalają na natychmiastową dalszą obróbkę. Ponadto mogą być realizowane w atrakcyjnych cenach nawet przy bardzo niskich nakładach. Można wykorzystać druk cyfrowy do przeróżnych projektów o różnych gramaturach. W dodatku technologia druku cyfrowego pozwala na wykorzystanie personalizacji - czyli na druk kolorowy lub na umieszczanie na wydrukach konkretnych danych. Jakość i szybkość wydruków cyfrowych jest obecnie coraz lepsza, na miarę druku offsetowego.

Drukarnia cyfrowa to ta prostsza technika druku. Trzeba powiedzieć, że drukowanie w technologii offsetowej jest o wiele bardziej skomplikowane. Projekt graficzny musi być wcześniej naświetlony najczęściej na fotonaświetlarce i na blachach drukarskich. Każda blacha to odpowiednio jeden z kolorów CMYK. Następnie blachy umieszcza się w maszynie i odpowiednio pozycjonuje. Specjalista nakłada farbę drukarską i dopiero wtedy może zacząć drukować pierwszą kopię projektu, jednak najczęściej po skończonej pracy wyrzuca je do śmieci, bo ciężko o idealny wydruk za pierwszym razem.

To właśnie dlatego drukarz najpierw ogląda pierwsze kopie i wprowadza poprawki, czyli korektę kolorów (jeśli klient chce druk kolorowy), pasowania i reszty ustawień. Całościowy proces jest dość czasochłonny, choć z drugiej strony wszystko zależy od sprzętu. Nowoczesne maszyny offsetowe automatyzują wszystkie te kroki, jednak w nieco starszych modelach wszystko od początku do końca trzeba wykonywać ręcznie.

Warto dodać, że zanim maszyna zacznie dobrze drukować, to drukarnia offsetowa musi często wydrukować nawet kilkadziesiąt kopii jednego materiału. Przekładając to na koszta uruchomienie procesu druku offsetowego to dość spory wydatek.

W obecnych czasach, reklama rozwija się w bardzo szybkim tempie. Nowe pomysły, dopracowane w każdym szczególe kampanie reklamowe, coraz bardziej urozmaicone plakaty – to rzeczywistość, za którą każdy chce nadążyć i do niej się dopasować. Dlatego też w przypadku tworzenia jakiejkolwiek reklamy, dobrze jest korzystać z profesjonalnych maszyn, które są gwarancją solidnego wykonania. W taki właśnie sprzęt wyposażona jest każda drukarnia cyfrowa, gdzie kolor i papier powinny być najwyższej jakości.

Na co zatem warto zwrócić uwagę, aby wybrać mądrze i skutecznie?

Jakość – uzyskanie dobrej jakości wydruku nie jest możliwe bez użycia najnowocześniejszych technologii. Dlatego wybierając drukarnię cyfrową, warto dowiedzieć się, jakiego rodzaju sprzęt jest tam używany oraz czy posiada różnego rodzaju atesty. Jest to pozornie mało ważna rzecz, ale może diametralnie zmienić jakość plakatu czy ulotki.

Ceny – jest to zapewne jedna z najważniejszych kwestii, jeśli chodzi o poszukiwania wykonawców zlecenia. Jeśli w grę wchodzi drukarnia cyfrowa, taniej nie zawsze znaczy lepiej. Owszem, wydamy mniej pieniędzy a za pozostałe kupimy inne przydatne rzeczy, ale czy będziemy zadowoleni z efektu? Drukarnie wykorzystujące najnowsze technologie z reguły są droższe, ale w zamian oferują doskonałą jakość wydruku. Warto zatem zainwestować nieco wyższą kwotę, aby cieszyć się profesjonalną obsługą i satysfakcjonującymi efektami pracy.

Wygoda – chodzenie do drukarni nie zawsze jest miłym i przyjemnym obowiązkiem, zwłaszcza jeśli znajduje się ona na drugim końcu miasta. Wybierając zatem drukarnię cyfrową, warto rozejrzeć się nieco w internecie, gdyż tam znajduje się dużo ofert drukarni, gdzie wszystko załatwiane jest jedynie przy pomocy komputera. Jest to świetne rozwiązanie dla tych, którzy mają utrudniony dostęp do tego typu miejsc, lub najzwyczajniej w świecie, nie lubią ruszać się z domu i wolą załatwić wszystko siedząc przy kuchennym stole.

Wybór odpowiedniej drukarni cyfrowej może okazać się kluczowym, jeśli chodzi o reklamę. Dlaczego? Tylko dobrej jakości i profesjonalnie wykonane materiały reklamowe są w stanie przyciągnąć uwagę współczesnego konsumenta. Jest to trudne, gdyż na rynku panuje ogromna konkurencja, dlatego odpowiednia drukarnia cyfrowa może okazać się jedynym kluczem do sukcesu.

W obecnych czasach, reklama rozwija się w bardzo szybkim tempie. Nowe pomysły, dopracowane w każdym szczególe kampanie reklamowe, coraz bardziej urozmaicone plakaty – to rzeczywistość, za którą każdy chce nadążyć i do niej się dopasować. Dlatego też w przypadku tworzenia jakiejkolwiek reklamy, dobrze jest korzystać z profesjonalnych maszyn, które są gwarancją solidnego wykonania. W taki właśnie sprzęt wyposażona jest każda drukarnia cyfrowa, gdzie kolor i papier powinny być najwyższej jakości.

Na co zatem warto zwrócić uwagę, aby wybrać mądrze i skutecznie?

Jakość – uzyskanie dobrej jakości wydruku nie jest możliwe bez użycia najnowocześniejszych technologii. Dlatego wybierając drukarnię cyfrową, warto dowiedzieć się, jakiego rodzaju sprzęt jest tam używany oraz czy posiada różnego rodzaju atesty. Jest to pozornie mało ważna rzecz, ale może diametralnie zmienić jakość plakatu czy ulotki.

Ceny – jest to zapewne jedna z najważniejszych kwestii, jeśli chodzi o poszukiwania wykonawców zlecenia. Jeśli w grę wchodzi drukarnia cyfrowa, taniej nie zawsze znaczy lepiej. Owszem, wydamy mniej pieniędzy a za pozostałe kupimy inne przydatne rzeczy, ale czy będziemy zadowoleni z efektu? Drukarnie wykorzystujące najnowsze technologie z reguły są droższe, ale w zamian oferują doskonałą jakość wydruku. Warto zatem zainwestować nieco wyższą kwotę, aby cieszyć się profesjonalną obsługą i satysfakcjonującymi efektami pracy.

Wygoda – chodzenie do drukarni nie zawsze jest miłym i przyjemnym obowiązkiem, zwłaszcza jeśli znajduje się ona na drugim końcu miasta. Wybierając zatem drukarnię cyfrową, warto rozejrzeć się nieco w internecie, gdyż tam znajduje się dużo ofert drukarni, gdzie wszystko załatwiane jest jedynie przy pomocy komputera. Jest to świetne rozwiązanie dla tych, którzy mają utrudniony dostęp do tego typu miejsc, lub najzwyczajniej w świecie, nie lubią ruszać się z domu i wolą załatwić wszystko siedząc przy kuchennym stole.

Wybór odpowiedniej drukarni cyfrowej może okazać się kluczowym, jeśli chodzi o reklamę. Dlaczego? Tylko dobrej jakości i profesjonalnie wykonane materiały reklamowe są w stanie przyciągnąć uwagę współczesnego konsumenta. Jest to trudne, gdyż na rynku panuje ogromna konkurencja, dlatego odpowiednia drukarnia cyfrowa może okazać się jedynym kluczem do sukcesu.

Leave a Comment